Varukorg (0)

Produkter

Summa:

0 kr

Till kundvagnen Till kassan

  • Lojalitetsbonus
  • Tygprover
  • Snabb leverans

Varukorg (0)

Produkter

Summa:

0 kr

Till kundvagnen Till kassan

info@jonic-textil.se

Köpvillkor


- Priser och ordervillkor
- Leverans och fraktkostnad
- Betalning
- Produktinformation
- Ångerrätt
- Reklamation
Ändring av transportuppdrag
- Ej uthämtade paket
- Policy, sekretess och cookies

 

Click here for terms of purchase in English

 

Priser

Alla priser anges i svenska kronor (SEK).
Uppe i höger hörna kan du som kund själv välja om våra priser ska visas med eller utan moms.

 

Order

Vi tar bara emot order via vår hemsida. 
Inga order tas emot via telefon eller mail.

För att få handla i vår internetbutik måste du vara 18 år gammal, är du yngre krävs målsmans godkännande. När du bekräftat köpet genom att sända iväg din beställning förbinder du dig att betala för din order och du har också godkänt våra köpvillkor.

Efter att din order är lagd skickas den direkt till vår packningsavdelning och vi börjar klippa, plocka och packa direkt, det finns därför ingen möjlighet att ändra och komplettera din order, samfrakta med en annan order eller ta bort ordern.

När vi mottagit din order skickas en automatisk orderbekräftelse ut till dig. Får du ingen orderbekräftelse strax efter att du skickat din order är det möjligt att du skrivit något fel i din e-postadress, hör då av dig till oss med den rätta e-postadressen. Det är viktigt att det blir rätt då det är på din e-postadress vi kontaktar dig vid eventuella meddelanden eller frågor om din order.

Ibland kan det tyvärr hända att en vara tagit slut, skulle det hända kontaktar vi dig via mail så fort vi upptäcker detta.
Du får då möjligheten att göra en ändring på din order, invänta en ny leverans av varan och har även rätten att häva ditt köp om du skulle vilja det. 

 

Fraktkostnad


Inom Sverige

För paket inom Sverige som skickas med Postnord eller DHL Servicepoint är fraktkostnaden 23.20 kr exkl. moms (29 kr inkl. moms).

För paket som skickas till företag med DHL Paket eller Postnord Parcel är fraktkostnaden 59 kr exkl. moms.

Till andra länder inom EU

Fraktkostnaden till andra länder inom EU är mellan 79 kr exkl moms (99 kr inkl moms) och 319 kr exkl. moms (399 kr inkl. moms). 
Priset beror på vilken frakttjänst och vilket land du väljer.

DHL Parcel Connect 79 kr exkl moms (99 kr inkl moms)           - Finland, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Luxenburg,  Österrike, Polen, Slovakien, Tjeckien

DHL Parcel Connect 100 kr exkl moms (125 kr inkl moms)       - Estland, Lettland, Litauen

DHL Paket Export 100 kr exkl moms (125 kr inkl moms)          - Finland, Danmark

DHL Paket Export 120 kr exkl moms (150 kr inkl moms)          - Estland, Lettland, Litauen


DHL economy select 319 kr exkl moms (399 kr inkl moms)      - Alla länder inom EU

Vi levererar inte till Åland (FI), Grönland (DK), Färöarna (DK), Aruba (NL), Bonaire (NL), Curacao (NL), Saba (NL), Sint Maarten (NL), Sint Eustaius (NL) eller länder utanför EU.

Leveranssätt

Din order skickas från oss inom 1-3 arbetsdagar.

Vi skickar våra order med Postnord och DHL.
När din order skickas från oss får du ett mail från oss där du själv kan hålla dig uppdaterad om vart din order befinner sig.

 

Privatkund i Sverige

Som privatkund har du möjlighet att välja om din order ska skickas med PostNord eller DHL. 

PostNord
Din order skickas med PostNord Varubrev eller MyPack Collect beroende på vikt, varuslag och storlek. Mindre paket levereras direkt till brevlådan om möjlighet finns, annars skickas det direkt till ditt närmsta utlämningsställe och du får då en sms- eller mailavisering när det finns att hämta ut. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar. 

DHL Servicepoint
Din order kommer till din närmaste Servicepoint och du får en sms- eller mailavisering om att den finns att hämta ut. Får du ingen avisering inom ett par dagar kan du själv söka ditt paket och hämta ut det med sändningsnummer och legitimation. Paketet ligger kvar på ditt utlämningsställe under 14 dagar.

Sök din närmsta servicepoint .....Klicka här
Det är viktigt att du anger både gatuadress, husnummer och postnummer för att sökningen ska bli korrekt. Ange i meddelanderutan i kassan om du vill byta servicepoint.

 

Företagskund i Sverige

Som företag kan ni välja om ordern ska skickas direkt till den angivna leveransadressen med DHL Paket eller Postnord Parcel, eller om den ska skickas till utlämningsställe med Postnord eller DHL servicepoint. 

Postnord
Ordern skickas med Postnord Varubrev eller MyPack Collect beroende på vikt, varuslag och storlek. Mindre paket levereras direkt till brevlådan om möjlighet finns, annars skickas det direkt till ditt närmsta utlämningsställe och du får då en sms- eller mailavisering när det finns att hämta ut. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar. 

DHL Servicepoint
Ordern kommer till din närmaste Servicepoint och du får då en sms- eller mailavisering om att den finns att hämta ut. Paketet ligger kvar på ditt utlämningsställe under 14 dagar. Får du ingen avisering kan du själv söka ditt paket och hämta ut det med sändningsnummer och legitimation. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar.

Sök din närmsta servicepoint .....Klicka här
Det är viktigt att du anger både gatuadress, husnummer och postnummer för att sökningen ska bli korrekt. Ange i meddelanderutan i kassan om du vill byta servicepoint.

DHL Paket
Skickas ordern med DHL Paket levereras den direkt till den angivna adressen och du väljer själv i kassan om du vill ha avisering eller inte innan paketet levereras. Skulle du vilja ha en avisering kontaktar DHL dig och ni kommer överens om en dag som är lämplig för leverans av paketet.
Paketet levereras under dagtid och det förutsätter att någon finns på plats för att ta emot paketet. Om DHL kört ut till adressen utan att någon varit på plats anses deras uppdrag fullgjort och du får antingen hämta paketet på deras terminal eller betala extra för en utkörning till. Uppbärning i till exempel trappor kan inte garanteras.

Postnord Parcel
Ditt paket skickas med Postnord och levereras direkt till den angivna leveransadressen.
Paketet levereras under dagtid och det förutsätter att någon finns på plats för att ta emot paketet.

 

Kunder i andra länder inom EU

DHL Parcel Connect - paketet hämtas på utlämningsställe
https://paketshopfinder.dhlpaket.at/

DHL Paket Export - paketet levereras till företaget. Leverans sker under dagtid och utan avisering, vilket förutsätter att du finns på plats för att ta emot ditt paket.

DHL Economy Select till den angivna adressen. Leverans sker under dagtid och utan avisering, vilket förutsätter att du finns på plats för att ta emot ditt paket.

 

Betalningssätt


Privatkund i Sverige

Klarna Checkout
Vi använder oss av Klarna Checkout som gör det enkelt för dig att handla.
Det alternativ som är förvalt när du går igenom kassan är Klarna faktura, sedan kan du själv välja något annat alternativ om det skulle passa dig bättre.

Kortbetalning
Vi erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard där inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter sparas hos oss, utan hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade, vilket innebär att de följer Payment Card Industry Data Security Standard. Detta är den högsta standarden av säkerhet i branschen och den omfattar all hantering av data i denna kassalösning.

Klarna faktura
Denna faktura skickas till din e-post i samband med att din order skickas från oss. Skulle du vilja ha pappersfaktura kan detta väljas efter slutfört köp mot en portokostnad på 5 kr. Observera att leverans endast sker till folkbokförd adress.
Betalningsvillkor på 14 dagar, tänk på att kredittiden på 14 dagar börjar räknas från att beställningen skickas och inte när du väljer att hämta ut ditt paket. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta + gällande referensränta. Klarna hanterar Jonic Textils fakturor. Läs mer här och här.

Klarna delbetala
Med Klarna Konto kan du delbetala, välj själv hur mycket du vill betala varje månad (lägst 50 kr/månad eller 1/24 av totalbeloppet). Du kan när som helst välja att betala hela beloppet på en gång. Alla dina Klarna Kontoköp samlas på en och samma faktura som skickas ut den 10:e varje månad. Betalning sker alltid i slutet av nästkommande månad, dvs du kan alltid betala efter att du har fått din lön. Jonic Textil tar inte ut några avgifter för delbetalning. Klarna tar ut en aviavgift om 29 kr, oavsett antal köp. Du kan läsa mer här.

Klarna betala senare
Efter att ha bekräftat köpet kan du ändra betalsätt, bl.a. handla nu och betala i slutet av nästa månad. Notera att Jonic Textil inte tar ut några avgifter för detta betalsätt. Räntan är 0 % och allt som tillkommer är en uppläggningsavgift på 29 kr per köptillfälle. Effektiv ränta vid köp om 5000 kr, 29 kr i uppläggningsavgift, 0 % ränta och betalning efter 3 månader är 2,34 %. Din totalkostnad blir 5029kr.

Kortbetalning/direktbetalning via Payson (finns under fliken standardkassa)
Betalning sker enkelt med Payson, även om du inte har ett Paysonkonto. Payson samarbetar med VISA, Mastercard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. 

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla överföringar bygger på bankernas 3D-secure teknik.

Läs mer om Payson här

 

Företagskund i Sverige

Klarna faktura
Denna faktura skickas till din e-post i samband med att din order skickas från oss. Skulle du vilja ha pappersfaktura kan detta väljas efter slutfört köp mot en portokostnad på 5 kr. Observera att leverans endast sker till folkbokförd adress.
Betalningsvillkor på 14 dagar, tänk på att kredittiden på 14 dagar börjar räknas från att beställningen skickas och inte när du väljer att hämta ut ditt paket. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta + gällande referensränta. Klarna hanterar Jonic Textil fakturor. Läs mer här och här.

Kortbetalning/direktbetalning via Payson (finns under fliken standardkassa)
Betalning sker enkelt med Payson, även om du inte har ett Paysonkonto. Payson samarbetar med VISA, Mastercard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. 

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla överföringar bygger på bankernas 3D-secure teknik.

Läs mer om Payson här

 

Kunder i andra länder inom EU

Payson
Du betalar enkelt med Payson, även om du inte har ett Paysonkonto. Payson samarbetar med VISA, Mastercard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. 

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla överföringar bygger på bankernas 3D-secure teknik.

Läs mer om Payson här 


Produkter och bilder


Lager och hemsida
Vårt mål är att ha så mycket som möjligt i lager, men ibland kan det tyvärr hända att en vara inte finns tillgänglig.
På alla varor reserverar vi oss för slutförsäljning, vi reserverar oss även för eventuella skrivfel på vår hemsida. 
 

Våra bilder
Vi tar våra bilder själva och äger rättigheten till dem. Skulle du vilja tipsa dina vänner om våra produkter på www.jonic-textil.se får du gärna använda bilderna, men vi tillåter inte att våra bilder används av andra verksamheter eller i sammanhang där andra sidor länkas. 

Färgavvikelser kan förekomma, då alla har olika bildskärmsinställningar är det svårt att återge den exakta färgen på internet. Skulle du känna dig osäker rekommenderar vi dig att beställa prover, till exempel om ett tyg ska matcha med ett annat. 


Stycklängd
Minsta stycklängd för tyger varierar mellan 0,5 meter och 1 meter. Band varierar minsta längden mellan 1 m och 5 meter.
Helstyck/rullar ligger i regel på mellan 10 och 100 meter, det beror på vilken sorts tyg/band det är. Att tänka på är att det vid beställning av helstyck/rullar inte finns någon garanti för att allt tyg/band fås i en hel bit, det kan även finnas någon skarv eller ett provtagningshål. 


Digitaltryckta tyger
Vid den tryckteknik som används vid digitaltryckt kan fibrer ibland lägga sig på tyget, vilket gör att det på de digitaltryckta tygerna kan förekomma små vita prickar i det färgade trycket.


Licensskyddade mönster
En del av våra mönster är licensskyddade, det gäller bland annat kända figurer från filmer. De licensskyddade mönstren får det endast sys i för privat bruk, du får därmed inte sy upp i dem för att sälja.
På vår sida kan du enkelt se om ett tyg är licensskyddat då det står i produktbeskrivningen för varan.


Tvättråd och krympning
Tvätta gärna tygerna innan du klipper och syr med hänsyn till krympning och färgöverskott.
Nästan alla tyger krympre något, det du kan räkna med är att linnetyger krymper cirka 6 %, bomullstyger cirka 5 % och trikåtyger upp till 10 %.
Är det så att torktumlare används kan du räkna med att tyget krymper extra mycket.

 

Ångerrätt

Hos oss har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du tagit emot varorna. Du står då själv för returfrakten och ansvarar för att varorna kommer fram till oss. 

Vid retur får tygerna inte vara tillklippta eller sydda i, sybehör ska vara oanvända och ligga i sina originalförpackningar. Returneras en använd vara har den en värdeminsking på 100 %, då vi inte kan sälja den igen.

Skicka en notering till oss om vilket konto pengarna ska återbetalas till. Du får tillbaka dina pengar senast 14 dagar efter att vi mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav löser vi inte ut. 

Returadress:
JONIC TEXTILIMPORT
Svetsarevägen 1
291 36 KRISTIANSTAD

 

Reklamation

Är något felaktigt ska detta reklameras inom 14 dagar efter att varan mottagits. 

Tygerna ska kontrolleras INNAN du klipper och påbörjar din sömnad, tyger som är tillklippta tas inte i retur.

Vi tar inte emot några reklamationsreturer utan att du först varit i kontakt med oss via mail. Skicka oss ett mail på info@jonic-textil.se där du uppger ordernummer, beskriver felet och bifogar bildunderlag.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Ändring av transportuppdrag

Om du av misstag angett fel namn, adress eller postnummer och ordern är skickad från oss behöver vi ändra transportuppdraget. Denna ändring kostar 225 kr inklusive moms vilket är speditörens kostnad, utan något tillägg från vår sida. Speditören har minst 24 timmars handläggningstid för en sådan ändring. 

 

Ej uthämtade paket

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. Paket som inte hämtats ut eller tagits emot tar Jonic ut en avgift på 250 kr inklusive moms, detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottagit det i retur. Det blir billigare för dig om du hämtar ut ditt paket och sedan skickar tillbaka det till oss än att det returneras för att det inte hämtats ut.

 

Policy

De uppgifter du fyllt i kommer bara registreras hos oss. Jonic förmedlar inte några uppgifter till något annat företag eller person för marknadsföring, kundanalys eller reklam. 

 

Sekretess och cookies

Jonic Textilimport nyttjar så kallade cookies, för att underlätta enskilda individers aktiviteter. Informationen används till att bestyrka inloggning, kontrollera om användaren svarat på frågor och undersökningar, samt automatiskt fylla i olika formulärfält för att underlätta tillgängligheten av tjänster för användaren och dess återbesök på webbplatsen.

Cookies används även för att kunna mäta antalet sidvisningar och besökare för våra interna statistiksystem. Informationen som samlas in är anonym. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker webbplatsen. 

Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies via din webbläsares (Internet Explorer, Mozilla m fl) säkerhetsinställningar, det innebär dock att funktionalitet på webbplatsen begränsas.