Köpvillkor

- Allmänt
- Beställning
- Leverans
- Betalning
- Produktinformation
- Reklamation
- Ångerrätt
- Force Majeure
- Integritetspolicy

Allmänt

Dessa villkor gäller när du gör en beställning via vår webbplats. Avtal ingås mellan dig och Jonic Textilimport, org. nr. 969609-4896.

Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK). Du väljer själv om du vill visa priser inklusive eller exklusive moms, på dator finns knappen uppe i höger hörna och på mindre enheter finns den i högra menyn. Skulle du vilja se priserna i Euro (EUR), rekommenderar vi dig att välja engelska som språk. 

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och färgavvikelser samt eventuell slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktiga priser före och efter att beställningen är behandlad. Vi arbetar för att våra bilder skall vara så representativa som möjligt, men kan tyvärr inte garantera att alla bilder exakt återger produkterna i verkligheten. På grund av svårigheter att återge exakt färg kan färgavvikelser därmed förekomma. 

Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Jonic Textilimport förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Alla varor förblir vår egendom intill dess att full betalning har kommit oss tillhanda.

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i villkoren när som helst i tiden. Alla ändringar av villkoren kommer att publiceras på webbplatsen och gäller från det att du har accepterat villkoren. Vi rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av villkoren.

Beställning

För att få handla i vår internetbutik måste du vara 18 år gammal, är du yngre krävs målsmans godkännande. När du bekräftat köpet genom att sända iväg din beställning förbinder du dig att betala för din order och du har även godkänt våra köpvillkor.

Efter din order är lagd i webshopen skickas den direkt till vår packningsavdelning och vi börjar klippa, plocka och packa direkt, det finns därför ingen möjlighet att ändra och komplettera din order, samfrakta med en annan order eller ta bort ordern.

När vi mottagit din order skickas en automatisk orderbekräftelse ut till dig. Får du ingen orderbekräftelse strax efter att du skickat din order är det möjligt att du skrivit något fel i din e-postadress, hör då av dig till oss med den rätta e-postadressen. Det är viktigt att det blir rätt då det är på din e-postadress vi kontaktar dig vid eventuella meddelanden eller frågor om din order.

Ibland kan det tyvärr hända att en vara tagit slut, skulle det hända kontaktar vi dig via mail så fort vi upptäcker detta. Du får då möjligheten att göra en ändring på din order, invänta en ny leverans av varan och har även rätten att häva ditt köp om du skulle vilja det. 


Leverans

Din order skickas från oss inom 1-3 arbetsdagar. Om det finns beställningsvaror på order skickas hela ordern när den är komplett.
Vi använder oss av Postnord AB och DHL som samarbetspartner i Sverige. 

När din order skickas från oss får du ett mail från oss där du själv kan hålla dig uppdaterad om vart din order befinner sig.

 
 

Privatperson
Företag
(inkl moms)

Företag med
B2B-inloggning
(exkl moms)

Postnord brev
MyPack

49 kr
------
Fraktfritt
750 kr

79.20 kr
-----
Fraktfritt
1600 kr

DHL
Servicepoint

65 kr
------
Fraktfritt
750 kr

79.20 kr
-----
Fraktfritt
1600 kr

DHL
Företagspaket

99 kr
------
Fraktfritt
2000 kr

79.20 kr
-----
Fraktfritt
1600 kr

DHL
Företagspaket
med avisering

130 kr
------
Fraktfritt
2000 kr

104 kr
-----
Fraktfritt
1600 kr

Privatperson

Postnord

Din order skickas med PostNord Varubrev eller MyPack Collect beroende på vikt, varuslag och storlek. Mindre paket levereras direkt till brevlådan om möjlighet finns, annars skickas det direkt till ditt närmsta utlämningsställe och du får då en sms- eller mailavisering när det finns att hämta ut. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar. 

DHL Servicepoint

Din order kommer till din närmaste Servicepoint och du får en sms- eller mailavisering om att den finns att hämta ut. Får du ingen avisering inom ett par dagar kan du själv söka ditt paket och hämta ut det med sändningsnummer och legitimation. Paketet ligger kvar på ditt utlämningsställe under 14 dagar.

Klicka här för att hitta din närmsta servicepoint. Det är viktigt att du anger både gatuadress, husnummer och postnummer för att sökningen ska bli korrekt. Ange i meddelanderutan i kassan om du vill byta servicepoint.


Företag & verksamhet

Postnord varubrev/MyPack Collect

Ordern skickas med Postnord Varubrev eller MyPack Collect beroende på vikt, varuslag och storlek. Mindre paket levereras direkt till brevlådan om möjlighet finns, annars skickas det direkt till ditt närmsta utlämningsställe och du får då en sms- eller mailavisering när det finns att hämta ut. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar.  

DHL Servicepoint

Ordern kommer till din närmaste Servicepoint och du får då en sms- eller mailavisering om att den finns att hämta ut. Paketet ligger kvar på ditt utlämningsställe under 14 dagar. Får du ingen avisering kan du själv söka ditt paket och hämta ut det med sändningsnummer och legitimation. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar.

Klicka här för att hitta din närmsta servicepoint. Det är viktigt att du anger både gatuadress, husnummer och postnummer för att sökningen ska bli korrekt. Ange i meddelanderutan i kassan om du vill byta servicepoint.

DHL Paket

Skickas ordern med DHL Paket levereras den direkt till den angivna adressen och du väljer själv i kassan om du vill ha avisering eller inte innan paketet levereras. Skulle du vilja ha en avisering kontaktar DHL dig och ni kommer överens om en dag som är lämplig för leverans av paketet. Paketet levereras under dagtid och det förutsätter att någon finns på plats för att ta emot paketet. Om DHL kört ut till adressen utan att någon varit på plats anses deras uppdrag fullgjort och du får antingen hämta paketet på deras terminal eller betala extra för en utkörning till. Uppbärning i till exempel trappor kan inte garanteras.

Postnord Parcel

Ditt paket skickas med Postnord och levereras direkt till den angivna leveransadressen.  Paketet levereras under dagtid och det förutsätter att någon finns på plats för att ta emot paketet.


Ändring av transportuppdrag

Om du av misstag angett fel namn, adress eller postnummer och ordern är skickad behöver vi ändra transportuppdraget. Denna ändring kostar 225 kr inklusive moms, vilket är speditörens kostnad utan något tillägg från vår sida. Speditören har minst 24 timmars handläggningstid för en sådan ändring.


Ej uthämtat paket

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. För de paket som inte hämtats ut eller tagits emot tar Jonic Textilimport ut en avgift på 250 kr inklusive moms, detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt för att ta det i retur. Vet du med dig att du inte vill behålla ordern när den kommer till ditt utlämningsställe eller din dörr, blir det därmed billigare för dig om du tar emot paketet och sedan själv returnerar det till oss. 


Betalning

Klarna: Vi samarbetar med Klarna AB där Klarna tillhandahåller flera betallösningar via Klarna Checkout. Klarna AB:s tillhandahållande innefattar kortbetalning, faktura, kontofaktura, delbetalning, Klarna Direkt, samt betalning genom internetbank via Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. När du godkänner Jonic Textilimport köpvillkor och betalar med Klarna Checkout, godkänner du även Klarna AB:s villkor. Aktuella villkor hittar du här.

Swish - Betala direkt med mobilen - enkelt, snabbt och säkert. Krävs att du har Swishapp.

Paypal

E-faktura till stat-kommun-landsting:  Vi har en fullt utvecklad funktion för e-fakturering. Betalningsvillkor 30 dagar.

Produktinformation

Stycklängd

Minsta stycklängd för tyger varierar mellan 0,5 meter och 1 meter. För band varierar den minsta längden mellan 1 m och 5 meter.
Helstyck och rullar ligger i regel på mellan 10 och 100 meter, det beror på vilken sorts tyg eller band det är. Att tänka på är att det vid beställning av hela styck och rullar inte finns någon garanti för att allt tyg eller band fås i en hel bit, det kan även finnas någon skarv eller ett provtagningshål på biten. 

Digitaltryckta tyger

Vid den tryckteknik som används vid digitaltryck kan fibrer ibland lägga sig på tyget, vilket gör att det på de digitaltryckta tygerna kan förekomma små vita prickar i det färgade trycket. Då detta inte är ett produktionsfel, är det därmed inte ett reklamationsskäl. 

Licensskyddade mönster

I sortimentet har vi tyger som är licensskyddade, detta gäller till stor del kända figurer från filmer. 

Några av tygerna får endast sys i för privat bruk, du får därmed inte sy upp i dessa för att sälja. På produktsidan för dessa tyger står det då i beskrivningen: "Licensskyddat mönster - endast sömnad för privat bruk". I de fall då tygerna inte är märkta med detta får du lov att sy och sälja av tyget, men viktigt att tänka på är att tryckeriet endast betalt licensen för att använda figurens namn på tyget och inte när produkten förändras och i detta fall blir ett plagg. Till exempel får tyget vid försäljning heta "Musse Pigg", men när du syr ett plagg i tyget får detta inte benämnas efter figuren eller filmen. Plagget kan då vid försäljning till exempel marknadsföras som "Klänning med möss". Dessa krav beror på att företaget som äger rättigheterna till figurerna vill ha kontroll över hur deras figurer marknadsförs. 

Tvättråd

Följ tvättråden för respektive artikel och tvätta gärna innan du klipper och syr med hänsyn till krympmån, färgöverskott och färgfixering. 
Nästan alla tyger krymper något, det du kan räkna med är att linnetyger krymper cirka 6 %, bomullstyger cirka 5 % och trikåtyger upp till 10 %.
Används sedan torktumlare kan du räkna med att tyget krymper extra mycket.


Ångerrätt

Hos oss har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du tagit emot varorna. Du står då själv för returfrakten och ansvarar för att varorna kommer fram till oss. 

Vid retur får tygerna inte vara tillklippta eller sydda i, sybehör ska vara oanvända och ligga i sina originalförpackningar. Returneras en använd vara har den en värdeminsking på 100 %, då vi inte kan sälja den igen.

Du får tillbaka dina pengar senast 14 dagar efter att vi mottagit och kontrollerat den returnerade varan. Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav löser vi inte ut. 

Returadress:
JONIC TEXTILIMPORT
Svetsarevägen 1 
291 36 Kristianstad

Reklamation

Är något felaktigt ska detta reklameras inom 14 dagar efter att varan mottagits. 

Tyger ska kontrolleras INNAN du klipper och påbörjar din sömnad, tyger som är tillklippta tar vi inte i retur. 

Vi tar inte emot några reklamationsreturer utan att du först varit i kontakt med oss via mail. Skicka oss ett mail på info@jonic-textil.se där du uppger ordernummer, beskriver felet och bifogar bildunderlag för att vi ska få en uppfattning om vad felet gäller.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Force Majeure

Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som vi inte kunnat råda över som exempelvis arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter skall utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Jonic Textilimport dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och vi rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Integritetspolicy

Integritetspolicyn förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information, den beskriver även dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Du kan ta del av Jonic Textilimports integritetspolicy här.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.